vineri, 27 ianuarie 2017

Borș de fasole ca în Bucovina




        Am gătit acest borș de mai multe ori în București decât l-am făcut la mine acasă, și asta pentru că prietenii mei din capitală nu au prea mâncat borș de fasole ci mai mult un fel de supă, care era mai mult dulce și deloc acră. Într-adevăr mâncasem și eu o dată în oraș dar am crezut că trebuia să o acresc eu în farfurie cu oțet sau lămâie 😄

        Rețeta aceasta se mănâncă cu poftă în toată țara unii  mai adaugă și un ciolan afumat, , se mai servește în pâine sau alături de mămăligă și ceapă roșie presărată cu sare și puțin oțet de mere - așa obișnuia mama să îmi facă.  
          
Notă: înainte de gătire se lasă fasolele peste noapte în apă pentru a fierbe mai repede și ușor!

Ingrediente :
-1 ardei roșu
-1 rădăcină de păstârnac
-1 rădăcină de pătrunjel
-2 morcovi
-1/2 de țelină mică
-3 cepe galbene
- piper
- sare
- ienibahar 3-4 boabe
- 1 legătură de cimbru uscat
- 1 legătură pătrunjel
- 1 legătură leuștean ( am folosit leuștean uscat)
- 2 frunze de dafin
- o crenguță de busuioc 
- 1 l borș
- 300 gr. fasole uscată
- 400 gr. sos de roșii
- 4 linguri de ulei
- 1 l de iubire

          Întâi se pune fasolea la înmuiat peste noapte în apă, dacă se omite acest pas atunci va trebui să stea la fiert muuuult mai mult + minim 3 h la înmuiat. Într-o crăticioară se pune la fiert borșul cu leușteanul și jumatate de ceapă tocată, după ce dă primul clocot se mai lasă la foc mediu încă 15 min. 
          În acest timp punem fasolea la fiert, aici mai există un mit că se schimbă apa în care a stat, că se mai schimbă apa încă de 3 ori ca să nu existe o extorsiune de gaze în stomac ce pot amenința stratul de ozon al planetei 😉. Eu am încercat ambele variante și cu apă schimbată și fără, am obersvat că dacă schimb apa de mai multe ori își pierde din gust, până la urmă depinde de alegerile fiecăruia.
           Se toacă ceapa și ardeiul alături de restul rădăcinoaselor apoi se adaugă în oala cu fasole alături de legătura de cimbru, sare, piper și boabele de ienibahar. Se lasă la fiert 1 h - 1h jumate, cam până sunt moi legumele și fasolea. Până atunci avem timp să preparăm sosul de roșii ca să fie foarte gustos.
         Într-o tigaie se pun cele 4 linguri de ulei, sosul de roșii , frunzele de dafin, crenguța de busuioc și sare. Se lasă la foc mediu 15- 20 de minute amestecând cu o lingură din lemn din când în când.
      După ce au fiert legumele se adaugă borșul și sosul de roșii, se mai lasă până dă un clocot apoi e gata de servire! Atenție: de obicei la o supă sau la un borș ceea ce este acru se pune la urma altfel legumele vor fierbe mult prea lent!

           Poftă bună!






2 comentarii:

  1. Te felicit draga Adriana! Foarte buna reteta!

    RăspundețiȘtergere
  2. se poate întâmpla, bag seama, ca să știe cum să gătească și iubirea mea care este bucovineancă din ducatul Bucovinei căci la altele se pricepe bine, cum ar fi să înveselească atmosfera în jurul ei călduroasă, așa am cunoscut-o când era în vorbă cu altă prietenă de-a ei și discutau despre parale și studierea cărților

    RăspundețiȘtergere

Author

Facebook like box